Sosiaalisen median sovellukset ja palvelut ottavat askel kerrallaan enemmän tilaa itselleen ja tarjoavat erilaisia palveluja eri tarpeisiin. Omalla alallani havaitsen olevan ihmisten yksityisessä käytössä Facebook sekä yrityksen mainonnan paikkana. Toisena kiinnitin huomion linkediniin, tämä on sosiaalinen paikka ilmaista osaamista, keskustella erilaisista ammatillisista artikkeleista sekä luoda työntekijöiden ja yritysten välille kontakteja. Kolmantena omasta ympäristöstäni nousi esille yammer, joka on työpaikalla sekä oppilaitos ympäristössä käytössä. 

Yammer on näistä minulle vieraampi, vaikka toisaalta tuttu. Yammerissa näkee hyvin erilaisen käyttötarkoituksen on sovellus käytössä työpaikalla tai oppilaitoksessa, käyttötarkoitus kun on eri niin alusta on muotoiltavissa toimintatapaa varten erilaiseksi. Facebook on tässä hieman jäykempi. Yhdistys puolelta facebook on minulle tutumpi muuten kuin yksityisenä henkilönä. Yhdistys puolella käytän facebookista sivuja, jolle luon tapahtumia ja julkaisuja, pystyn seuraamaan kävijöitä, kutsua tykkäämään sivusta jos henkilö on tykännyt jostain aiemmasta julkaisusta.

Uutena tuttuvuutena olen yrittänyt perehtyä instagramiin sekä snapchattiin. Snapchat on nopeiden kuvien jakamiseen tarkoitettu, jossa voi chattailla tai käydä videokeskustelua. Kyseinen palvelu on enemmän nuorison käytössä, Snapchatista en keksinyt missä sitä voisi ammatillisesti hyödyntää omalla alallani. Instagram taas on haasteellinen hyödynnettävä asiantuntijan työnkuvassa, mutta tätä voi hyödyntää tarinan luomiseen, ehkä jakamaan työpaikan fiiliksiä. Instagramissa ja Facebookissa on itsessään jo se hyvä puoli, että instagramin julkaisun voi automaattisesti jakaa facebookissa.

Toivoisin että myöhemmissä tehtävissä pystyisi perehtymään ajatuksen kanssa sovelluksiin joilla voi tehdä sosiaaliseen mediaan useampaan sovellukseen yhtäaikaa julkaisuja. Jonkunlainen hallintapaneeli jolla julkaista näihin edellä mainittuihin palveluihin samanaikaisesti. Se että sovelluksia ja palveluja on paljon, niin asiantuntijana pitää osata valita ne sovellukset jotka toimivat omassa asiakaskunnassa, sidosryhmässä parhaiten eli tavoittaa, aktivoi omaa ympäristöään parhaalla tavalla, saavuttaa ne ihmiset jotka on tarkoitus saavuttaa. 

Leirintäalueella on eri tartuntapintansa asiakkaissaan kuin taloushallinnon palveluja asiantuntijana tuottavalla, kokisin että facebook/instagram voisi olla suuremmalla painolla leirintäalueelle kun taas facebook/Linkedin kompo asiantuntijapalveluille. Mitä uutta olisi tulossa, mikä murtaisi tämän kompon? Facebook kun on ollut jo kauan, niin onko tulossa facebookille haastajaa joka syrjäyttäisi facebookin.