Sosiaalinen median hyvät ja huonot käytänteet alallani. Käsittelen tässä ammatillista puolta, eli menemme taloushallinnon asiantuntijuuden puolelle. Hyviä käytäntöjä alallani on tukea ja ohjata yrityksen asiantuntijoita näyttämään omaa ammattitaitoaan ja opettaa ihmisiä kirjoittamalla tuomaan julki asioita, ihmiset kun haluavat kohdata sosiaalisessa mediassa aidon ihmisen, ei niinkään yrityksen virallista äänitorvea. Asiakaskunta kun haluaa kuulla ennemmin selkokielellä esimerkiksi verottajan informaatiota, yrityksen johtajille lyhyesti avattuja asioita. Markkinointi ihmisillä taas ei niin riitä ammattitaito puhua uskottavasti taloushallinnosta. Omalla alallani sosiaalista mediaa voidaan käyttää rekryrointiin, tarjolla olevien asiakastilaisuuksien mainontaan, yrityksen sisällä kirjoitettujen artikkeleiden julkaisuun. Ehkä jossain kuvanjakopalvelussa jakaa työviikosta kuulumisia, tämä luo yrityskuvaa työntekijöille ja sidosryhmille päin, silloin esimerkiksi olisi helpompi yritykseen hakeutua töihin. Alallani kun on tarve rekrytä ihmisiä ja työvoimapula, niin tämä mielikuvan muodostaminen on tärkeää. Hyvässä työpaikassa halutaan olla töissä, ja työpaikan vaihtaminen on useamman kuukauden prosessi.

Huonoa käytäntöä kokisin olevan sen, että kielletään verkostoitumasta, keskustelemasta hyvällä hengellä asioista. Huonoa voisi olla se että ei ilmaista kuuntelevan palautetta mitä sosiaalisessa mediassa saadaan, ja osoiteta muuttavan toimintatapaa jos tähän on syytä. Sosiaalisessa mediassa kun ollaan läsnä, pitää olla "paikalla" ja reagoida suhteellisen nopeasti saatuihin viesteihin. Pitää kuitenkin muistaa, että some näkyvyyttä ei pidä pitää näkyvyyden takia, vaan siihen pitää olla asiantuntevaa sisältöä mitä halutaan tuoda esille. Eli ei olla vain näkyvyyden takia esillä.

Hyvistä käytänteistä löytyy useampi artikkeli:

http://www.lamkpub.fi/2019/03/26/asiantuntijaorganisaatio-sosiaalisessa-mediassa-hyvat-kaytanteet/

https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/69924/31024

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167748/Ville%20Va%CC%88nni_ONT.pdf?sequence=2